• Hey All! Lately there has been more and more scammers on the forum board. They register and replies to members requests for guns and/or parts or other things. The reply contains a gmail or hotmail address or similar ”anonymous” email addresses which they want you to reply to. DO NOT ANSWER ANY STRANGE MESSAGES! They often state something like this: ”Hello! Saw your post about purchasing a stock for a Safari. KnuckleheadBob has one. Email him at: [email protected]” If you receive any strange messages: Check the status of whoever message you. If they have no posts and signed up the same day or very recently, stay away. Same goes for other members they might refer to. Check them too and if they are long standing members, PM them and ask if the message is legit. Most likely it’s not. Then use the report function in each message or post so I can kick them out! Beware of anything that might seem fishy! And again, for all of you who registered your personal name as username, please contact me so I can change it to a more anonymous username. You’d be surprised of how much one can find out about a person from just a username on a forum such ad our! All the best! And be safe! Jim

L579 ouL61R /Stuzen 243

Sako Collectors Club Discussion Forum

Bonjour à vous tous
J'ai fait l'acquisition d'une Sako dont les photos sont ci jointes en 270 avec une schmit et bender 1-6x42 dessus EAW pivotant . Il ya également sur le devant l'ancien enbase de montage crochet.
N'étant pas du tout un expert et malgré mes recherches sur des sites avec numéro de série pas très clair d'ailleurs, je ne sais pas s'il s'agit d'une L61 ou d'une L579
Je m'en remet donc à votre expertise si quelqu'un peut me donner une réponse. Je vous en remercie par avance. Le numéro de série est 112433

J'ai également eu une sako en 243w stuzen acquis, auprès d'un tireur sportif j’ai également les photos en pièce jointe si quelqu’un est gentillesse de m’en dire plus sur cet arme
 

Attachments

  • IMG_4583.jpeg
    IMG_4583.jpeg
    134.8 KB · Views: 26
  • IMG_4584.jpeg
    IMG_4584.jpeg
    130.9 KB · Views: 29
  • IMG_4585.jpeg
    IMG_4585.jpeg
    146.4 KB · Views: 32
  • IMG_4592.jpeg
    IMG_4592.jpeg
    151.1 KB · Views: 33
  • IMG_4587.jpeg
    IMG_4587.jpeg
    136.7 KB · Views: 32
  • IMG_4590.jpeg
    IMG_4590.jpeg
    152.3 KB · Views: 30
  • IMG_4581.jpeg
    IMG_4581.jpeg
    118.4 KB · Views: 28
  • IMG_4588.jpeg
    IMG_4588.jpeg
    156.5 KB · Views: 31
  • IMG_4602.jpeg
    IMG_4602.jpeg
    147.4 KB · Views: 33
  • IMG_4601.jpeg
    IMG_4601.jpeg
    149.7 KB · Views: 30
  • IMG_4599.jpeg
    IMG_4599.jpeg
    116.8 KB · Views: 27
  • IMG_4604.jpeg
    IMG_4604.jpeg
    169.3 KB · Views: 28
  • IMG_4603.jpeg
    IMG_4603.jpeg
    140 KB · Views: 27
  • IMG_4606.jpeg
    IMG_4606.jpeg
    156.2 KB · Views: 28
  • IMG_4608.jpeg
    IMG_4608.jpeg
    114.4 KB · Views: 32
  • IMG_4600.jpeg
    IMG_4600.jpeg
    118.8 KB · Views: 32
  • IMG_4594.jpeg
    IMG_4594.jpeg
    132.1 KB · Views: 31
  • IMG_4595.jpeg
    IMG_4595.jpeg
    131.9 KB · Views: 28
  • IMG_4605.jpeg
    IMG_4605.jpeg
    141.9 KB · Views: 30
Your .270 Win. has the Sako L61R action. I'm guessing that it was probably made in the mid- to late-1970s, but I could be wrong, and others on this forum can likely shed more light on this. It had claw mounts at one time, as the front base from these mounts is soldered onto the barrel just ahead of the receiver. The EAW mounts, however, are nice, and your Schmidt & Bender scope is of very high quality--about as good as it gets with scopes.

Your .243 Win. Stutzen (as the Germans would call it; Sako has referred to this type as "Mannlicher style") has the Sako AII action and vintage Sako mounts. I don't believe that a large number of these medium-action Stutzen rifles were made by Sako, but others can provide more detail about this. Perhaps more can be learned from the proof marks showing in one of the photos.

One question: what brand is your gun case? It looks as though it might be leather, and I'm looking for a nice leather gun case.

Finally, welcome to the forum, Lolocalcio. We can look forward to your bringing a French perspective to our discussions!

 
Last edited:
Je vous remercie pour votre réponse
J'ai également reçu une information, me faisant part que c'était non pas une L 61 R mais une hi power.
Je vais creuser un petit peu et faire des recherches dans le forum pour essayer d'avoir des précisions
En effet vous avez raison, sur le devant il reste l'embase d'un ancien montage que l'on appelle en Europe, « montage à crochet »
Et par dérivation le plus connu de tous ces montages, et celui qui a été le plus posé sur les carabines est « le montage à crochet de Suhl »
C'est le plus fiable et le plus précis de tous les montages à crochet amovibles
La plupart des montages à crochet sur des armes européennes sont des montages à crochets de Suhl
L'ajustement et de l'ordre du micron.
J'J'ai toujours ma première carabine que je ne vais pas montrer sur ce forum dédié à Sako
Il s'agit d'une mauser armes de guerre transformée en armes de Chasse. Il y en a eu des centaines de milliers comme ça.
En fait, j'ai une crosse à dos de cochon Elle a été rechambré en 8x57 JRS pourquoi je ne sais pas ?? alors que c'est un calibre plutôt pour les carabines express, et dessus il ya une petite lunettes 4x32 avec un montage de Shul à crochet 😉.
Le canon est filetée et vissé dans la chambre.
Alors c'est sûr qu'aujourd'hui c'est une arme obsolète.
Mais c'est très léger, le calibre est doux, et je suis un très grand fan de ce calibre jusqu'à 100 m sur tout ce qui fait moins de 150 kg c'est d'une fulgurance avec un pouvoir d'arrêt extraordinaire
J'ai tué des sangliers et des chamois, des cerfs européens avec cette carabine, sans aucun problème, et surtout sans aucune fuite, et souvent avec un arrêt immédiat
Ensuite, quand j'ai eu un peu plus d'argent, j'ai acheté des carabines plus récentes en 270w.
Aujourd'hui , c'est un calibre qui correspond parfaitement à mon type de chasser.
Mais j'ai fait une acquisition il ya deux ans car je ne perds pas espoir d'aller tirer un bison en Amérique. J'ai acheté à un vieux Monsieur, qui a fait sa carrière en Afrique, une CZ en 375HH que j'ai fait réviser par l'armurier et testé au stand de tir avec des balles hornady et qui nécessite sans doute une optique optique adéquate . C'est une carabine de légende. Je suis très heureux d'avoir fait cette acquisition.
Je ne perds pas espoir d'aller tirer un bison. Mdr

Concernant la housse en cuir de la carabine 243 elle n'est pas à vendre, et je pense que de toute manière le prix du transport doit coûter plus cher que la housse elle-même
😂
HeureHeureux de vous rencontrer et de pouvoir échanger avec vous
 
My apologies, Lolocalcio, for misidentifying your .270 Win. When I read Sako and 270, I jumped the gun and immediately assumed L61R without looking closely at the action. In fact, it does not have a Sako L61R action. I believe that the rifle is what was known as the Sako Hi Power Mauser. It was built on the well-known FN Mauser action, and I believe it would have been barreled and stocked by Sako who produced these in the 1950s before they had developed their own long action, the L61R. Others on this forum will be able to provide more information about them. This run of Sako rifles closely resembled the FN Browning Safari rifles that appeared a little later. It's a very fine action, and some would say that it represents the pinnacle of Mauser 98 derivatives.

As a final note, let me gently suggest that you post in English if possible. That way you'll receive more responses.

Edit. I just discovered this SCC sub-forum that contains a lot of discussion about the Sako Hi Power Mauser rifle. If you take a look there, I think you'll find out a lot about your 270.

 
Last edited:
Back
Top